Integracja
Na czym polega integracja?
Kształcenie integracyjne polega na organizacji wspólnego kształcenia dzieci i młodzieży zdrowych z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych (niepełnosprawnych ruchowo, w tym z afazją, niewidzących i niedowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z zagrożeniem niedostosowania społecznego i z niepełnosprawnościami sprzężonymi).
Organizacja pracy w klasach integracyjnych
- Dzieci niepełnosprawne kwalifikowane są do oddziału integracyjnego na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, z kolei dzieci zdrowe na podstawie zgody prawnych opiekunów.
- W klasie integracyjnej realizowany jest taki sam program nauczania jak w każdej innej, równoległej klasie, realizuje się tu podstawę programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Ilość godzin dydaktycznych jest taka sama, jak w pozostałych klasach na danym poziomie edukacyjnym.
- W nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych, współtworząc tę samą jednostkę lekcyjną.
- Liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20, w tym do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- W klasie integracyjnej pracuje dwóch pedagogów- nauczyciel przedmiotu i nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym.
- Dla każdego dziecka posiadającego orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej opracowywany jest w szkole Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), w którym zawarte są cele, metody i formy wykorzystywane do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym.
- Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają dodatkowe zajęcia. W naszej szkole proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych z określonymi dysfunkcjami wspierają następujące formy pracy dydaktycznej:
- zajęcia rewalidacyjne,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia z pedagogiem i psychologiem,
- terapia ręki,
- zajęcia wyrównawcze,
- koła zainteresowań.
System oceniania w klasach integracyjnych
- System oceniania w klasach integracyjnych jest spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
- Nauczyciele uczący w klasach integracyjnych są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom, wynikającym z programu nauczania.
- Oceniając uczniów z orzeczeniami nauczyciele uwzględniają nade wszystko postępy poszczególnych uczniów oraz biorą pod uwagę wkładany wysiłek i stopień wywiązywania się z obowiązków szkolnych. (Stąd też otrzymywane przez uczniów klasy integracyjnej oceny nigdy nie powinny być porównywane).
Nauczyciel wspomagający – kim jest?
Nauczyciel wspomagający to wykwalifikowana osoba, której głównym zadaniem jest wsparcie dziecka niepełnosprawnego. Musi on mieć przygotowanie z zakresu pedagogiki specjalnej (mogą to być pięcioletnie studia dzienne z zakresu pedagogiki specjalnej lub studia podyplomowe z tej dziedziny).
W zakres czynności nauczyciela wspomagającego wchodzi:
- wsparcie ucznia w bieżącej pracy podczas zajęć edukacyjnych adekwatnie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności,
- prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i/lub specjalistycznych,
- realizacja czynności opiekuńczych,
- dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia,
- informowanie nauczycieli o postępach i trudnościach ucznia w toku zajęć, pomoc nauczycielom w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych,
- udział w pracach zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, opracowywaniu i modyfikacji IPET,
- udział w spotkaniach z rodzicami, informowanie ich o postępach ucznia, instruktaż do pracy w domu.
Zalety klas integracyjnych
- Zaspokojenie indywidualnych potrzeb społecznych i edukacyjnych każdego dziecka.
- Zapewnienie każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa oraz akceptacji.
- Kształcenie pozytywnych cech osobowości.
- Kształcenie samodzielności uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Przygotowanie dzieci z niepełnosprawnością do życia w społeczeństwie.
- Opieka dwóch nauczycieli.
- Mała liczebność klasy.
- Kontakt dzieci zdrowych z ich niepełnosprawnymi kolegami.